Heleen van Royen
Heleen van Royen wordt op 9 maart 1965 als Helena Margaretha Kroon geboren in Slotervaart, Amsterdam-West. In 1983 doet Van Royen eindexamen VWO. In 1984 wordt ze ingeloot voor de School voor de Journalistiek in Utrecht, waar ze in 1987 afstudeert.
Na haar studie werkt Van Royen Als redacteur bij Haarlems Dagblad, als verslaggever bij Radio Noord-Holland en als freelancer bij diverse tijdschriften.
Heleen van Royen debuteerde in 2000 met de kaskraker De gelukkige huisvrouw, waarvan tot op heden meer dan 250.000 exemplaren zijn verkocht. Haar debuutroman is vertaald in acht landen en werd internationaal lovend ontvangen. Theatergezelschap Het Vervolg voerde de gelijknamige bewerking van haar boek met veel succes op in heel Nederland, en er is een film van gemaakt. Heleen van Royen schreef tevens wekelijks een spraakmakende column in Het Parool en op Planet Internet.
In 2003 verscheen Godin van de jacht, dat meteen na verschijning de eerste plaats van tal van bestsellerlijsten veroverde. In anderhalf jaar tijd gingen ruim 200.000 Godinnen over de toonbank, het boek was de best verkochte Nederlandse roman van 2003. De film- en vertaalrechten zijn ook al verkocht.
Naast drie controversi�le romans schreef Heleen van Royen tussen 2002 en 2004 een serie spraakmakende columns voor Het Parool en Planet Internet. Eind 2003 verscheen een selectie van haar columns in Je zal er maar mee getrouwd zijn.
Heleens derde roman, De ontsnapping, verscheen begin 2006, werd genomineerd voor de NS Publieksprijs, werd al meer dan 150.000 keer verkocht en in elf talen vertaald. De rechten op de Franse uitgave van De ontsnapping zijn onlangs verkocht.
'Wie een geslaagde parodie wil lezen op de zoetelijke en versluierende praatjes waarmee meisjes generaties lang tot het volkomen huwelijk zijn verleid, kan terecht bij Heleen van Royen. (...) Op een onweerstaanbaar grappige wijze drijft ze de spot met mannen, terwijl ze haar vrouwelijke personage met haar hopeloze jacht op geluk allerminst spaart.'
Elsbeth Etty, NRC Handelsblad
In 2007, op zaterdagavond 10 februari werd in de RAI in Amsterdam STOUT gepresenteerd. STOUT gaat over flirten, succes, macht, lingerie en verleiding. Heleen en Marlies spraken met elf vrouwelijke BN'ers over hun carri�re, hun vrouw-zijn �n hun seksuele fantasie�n en -ervaringen. Heleen maakte samen met lingerieontwerpster Marlies Dekkers.
De elf bekende Nederlandse vrouwen die in STOUT aan het woord komen, zijn Willeke Alberti, Claudia de Breij, Daphne Bunskoek, Yolanthe Cabau van Kasbergen, Catherine Keyl, Leontien van Moorsel, Fatima Moreira de Melo, Chazia Mourali, Sylvana Simons, Renate Verbaan en Anita Witzier.
Op 7 september 2009 was het dan zover: Heleens vierde roman De mannentester werd groots gelanceerd in Tuschinski. Het boek kwam binnen op nummer 1 van de bestsellerlijst. De Duitse rechten waren al voor verschijning verkocht.
Heleen verovert ook het theater en de bioscoop. Op 7 december 2009 ging in Gouda het theaterstuk De Gelukkige Huisvrouw in premi�re, met in de titelrol Isa Hoes. Het stuk mocht vele juichende kritieken in ontvangst nemen. In april 2010 kwam de film De gelukkige huisvrouw, gebaseerd op Heleens debuutroman, de Nederlandse bioscoop binnengestormd. In de filmversie zie je Carice van Houten als Lea en Waldemar Torenstra als Harry. Een enorm succes, want meer dan een half miljoen mensen bezochten de voorstelling. De dvd van de film werd op de dag van verschijnen al platina: meer dan 100.000 verkochte exemplaren in ��n dag!
In april 2010 kwam ook de bundel De naaimachine uit, met daarin columns over het gezin Van Royen. Want naast succesvol schrijfster is Heleen ook moeder van twee kinderen. Dat leverde door de jaren heen veel hilarische, opvoedkundige en ontroerende anekdotes op over nachtbraken, vieze woorden, luizenterreur en puberperikelen.
Heleen van Royen is sinds 1992 getrouwd met Ton van Royen, die onlangs het productiebedrijf Je leven in beeld is begonnen in Portugal. Het echtpaar heeft een dochter en een zoon.
Van Royen is een literaire provocateur. Ze brengt een nieuw type roman de Nederlandse literatuur binnen, waarin ze met volle kracht de vloer aanveegt met het zoetige genre van de Bildungsroman van schrijfsters als Isabel Allende of, bij ons, Margriet de Moor, Tessa de Loo en Nelleke Noordervliet [...] Ze drukt de lezer keer op keer met zijn neus op de feiten.'
Kees �t Hart, De Groene Amsterdammer